Okuma Defteri V


Edebiyat Notları 1

Şimdi Seni Konuşuyorduk – Selim İleri Kitabı

Her gittiğim şehirde -fırsat bulur bulmaz- ilk uğradığım yerler kitapevleridir. Şehirleri güzelleştirenler biraz da, benim için, kitapevi çeşitliliğidir. Ama ne yazık ki Türkiye’nin birkaç şehri dışında kitapevi çeşitliliğine rastlayamıyoruz.
Birkaç gündür Aydın’dayım. Şehri gezmek için ancak vakit bulabildim ve kendimi şehrin ilk bulduğum kitapevine attım. Her gittiğim şehrin kitapevlerine ilk olarak uğramanın en iyi yanı; o şehrin bir kitabın ardından bende etkiler bırakması. Her şehrin izlerinden önce kitaplar gelir zihnime, hatıralarıma. Aydın’ın da izlediği kitap Selim İleri üzerine hazırlanmış bir armağan kitap olacak sanırım: Şimdi Seni Konuşuyorduk.
Selim İleri’nin edebiyattaki 40. yılı olan 2007 yılında Handan İnci tarafından hazırlanan kitap Doğan Kitap tarafından basılmış. Kitap iki bölümden oluşuyor:
I. Selim İleri Edebiyatı üzerine
II. 40 yıla 39 yazı ve 1 şiir
300 sayfalık kitap Selim İleri’nin “Hayatım Üzerine Çiziktirmeler” yazısıyla başlıyor ve İleri’nin Handan İnci’ye bu kitap nedeniyle yazdığı teşekkür mektubuyla kapanıyor.
Her kitap gibi bu kitap da okurken elimden bırakmak istemediğim ve bir yandan da bitmesinden korktuğum kitaplardan biri.

• Şiir Defteri - Şiir ve Hayat 2010

Belki daha önce de yazmıştım ama yinelemekte fayda görüyorum: ne zaman kendimi kötü hissetsem kitaplara sığınırım. Bütün stresimi alır kitaplar. Kitaplığımdan uzak olduğum için evdeyken aynı duyguyu yaşayamıyorum. 
Sığınamıyorum kitaplarıma… O yüzden belki de biraz stresliyim bu aralar.
Yaklaşık bir saatimi kitaplarla geçirdim ama kitap almadan çıktım kitapevinden. Sadece Üç Nokta dergisinin 2010 Bahar tarihli 3. sayısını aldım. Derginin hediyesi olan “Şiir Defteri – Şiir ve Hayat 2010” adlı yıllık için.
Her yıl “Şiir Defteri”ni ve “YKY Şiir Yıllığı”nı takip ederim. Bir yıl boyunca Türk şiirindeki gelişmeleri ve ön plana çıkan şiirleri toplu halde gözden geçirmek bana büyük keyif verir.
Şiire gönül vermiş biri olarak Türk şiirinin son zamanlarda neler üzerinde yoğunlaştığını, şairlerin ne tür şiirlerle kendilerini ifade etmeye çalıştığını ve şiirdeki yenilikleri görmeme sebep oluyor şiir yıllıkları. Ve tabii ki her şiirde olduğu gibi şiir yıllıklarındaki şiirler de bende şiir yazma isteği uyandırıyor.

• E dergisinin 2003 yılında yayınladığı bir edebiyat yıllığı vardı. Sadece şiire değil, denemeye ve öyküye de yer vermişti. Romanlar üzerine yazılan eleştirileri de sayfalarına taşımıştı. Bir yıl boyunca edebiyat ortamında yaşananların nabzını tutmuştu ve yıllar sonra bile geriye dönüp okunan bir seçki yayınlamıştı. Tekrar aynı düzeyde yıllıklar yayınlansa. Sadece şiire değil edebiyatın tüm alt dallarına yer verilse…

• Eskiden Adam yayınlarının şiire yaptığı katkıyı son yıllarda YKY üstlenmiş durumda. Özellikle Enis Batur yönetiminde Türk şiirinin önemli şairlerinin, hemen hemen tamamının, kitaplarını yayınladılar. Dünya şiirinden de seçki örnekler sunmaya çalıştılar. Enis Batur sonrasında da bu anlayış devam etti. Şimdilerde Kırmızı Yayınları da YKY gibi şiire öncelik veriyor. Türk ve dünya şiirinin önemli örneklerini Türk okurunun önüne getirerek şiire büyük katkı yapıyor. Umarım en kısa zamanda yeni yayınevleri de şiire daha fazla önem vermeye başlar.

Tuna BAŞAR

Yorum Gönder

2 Yorumlar

  1. Ne güzel her gittiğiniz şehirde kitapevi aramanız ve kitaplarla stres atmanız. Selim İleri'yi severim.Eminim onu anlatan bir kitap güzel olabilir. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Her gittiğim şehirde ilk iş olarak kitapevlerine uğruyorum. Benim için şehirlerdeki en önemli yerlerden biri kitapevleridir. Şehrin gelişmişlik düzeyini çok iyi bir şekilde gösterir. Bir de kendimi en huzurlu hissettiğim yerlerden biridir kitapevleri.
      Selim İleri'nin tüm kitapları güzeldir. Selim İleri üzerine oluşturulmuş bu kitap da okunmayı fazlasıyla hakediyor. Tavsiye ederim.

      Sil