Gece CVI


1 Eylül 2016
Perşembe

Şiir, deneme ve öykü kitaplarını okurken genellikle Aklımda Kalanlar için kitaplardaki beğendiğim şiirleri, denemeleri ve öyküleri belirlemeye çalışırım. Bazı kitaplarda beğendiğim eserlerin sayısı çok fazla olurken, bazılarında bu sayı bir elin parmağını geçmez. Bu da aslında bana bir soruyu sorduruyor bir süredir: yazarların, şairlerin ürettikleri eserlerden ne kadarı gerçek anlamda kalitelidir? Bir şiir kitabında, bir öykü kitabında veya bir deneme kitabında yer alan eserlerden ne kadarının iyi olması o kitabın kalıcı olmasına sebep olur? Ya da bir şairin, bir öykücünün ve bir denemecinin hayatı boyunca yazdığı şiir, öykü ve denemelerden ne kadarı kalitelidir? Sonuçta her yazarın her yazdığı kaliteli değildir. Hatta büyük yazar olarak kabul ettiğimiz bazı yazarların da her yazdığı kaliteli değildir. Bazen bir şiir bir kitabı kalıcı yapıp şairini büyük yazar seviyesine yükseltebiliyor. Aynı şey bir öykü, bir deneme için de geçerli olabiliyor.
Roman konusunda bu düşünceleri gündeme getiremeyiz. Çünkü roman bir bütün halinde değerlendirilir. Sadece romanların bazı bölümlerinin gereksiz olabileceği üzerinde durmakta fayda var. Ama şiir, öykü ve deneme kitapları çoğunlukla bir bütün olarak değerlendirilmiyor. İçlerindeki birkaç kaliteli ürün o kitapları ön plana çıkarıyor.
Bu da bana yeni bir araştırma görevi getiriyor. Büyük yazarların, şairlerin eserlerini detaylı bir şekilde inceleyip yazdıklarının ne kadarının kaliteli olduğunu tespit etmeye çalışacağım. Mesela Cemal Süreya’nın kaç şiiri çok iyidir? Veya Salâh Birsel’in hangi denemeleri defalarca okunmayı hak ediyor? Ya da Bilge Karasu’nun öykülerinin hepsinde aynı tadı bulmak mümkün mü? Araştırmam gereken, üzerinde durmam gereken önemli bir konu.

1eylül’16gecesi edirne

Tuna BAŞAR

Yorum Gönder

0 Yorumlar