Bugün bir… (11)


Bugün bir söyleşi okudum. Ferit Edgü’nün Sözlü/Yazılı adlı kitabında yer alan Roman Konusunda Tartışmalar adlı söyleşiyi… Cumhuriyet Gazetesi’nde Eylül 1984’te yayınlanan bu söyleşide Doğan Hızlan’ın sorduğu sorulara yanıt vermiş Ferit Edgü. Söyleşinin bir bölümünde üçüncü yeni, alafranga sağcılık üzerine yöneltilen soruya Ferit Edgü’nün verdiği Attilâ İlhan’ı eleştiren yanıt zihnimi kurcaladı. Özellikle Attilâ İlhan için sarf edilen şu sözler Türk edebiyatında yaşanmış ciddi polemikleri de merak etmeme sebep oldu: “Yıllar öncesi, Garip üçlüsüne, biliyorsunuz bobstiller adını takmıştı. Daha sonra, bu akımın ozanlarını, Orhan Veli’yi, Melih Cevdet’i, Oktay Rifat’ı Halk Partisi ideolojisinin sanatçıları olarak nitelemişti. Şimdi de herhangi bir değerlendirmede yan yana getirilemeyecek, ortak hiçbir yanı bulunmayan yazarları, Adalet Ağaoğlu’nu, Selim İleri’yi, Yusuf Atılgan’ı, Ferit Edgü’yü alafranga sağcılıkla suçluyor.
Söyleşinin bu kısmını okurken uzun yıllar önce yaşanan bir tartışmayı düşünerek edebiyatımızda ne gibi polemikler yaşandığını, ne gibi suçlamalara yazarlarımızın maruz kaldığını, bu tür tartışmaların edebiyatımıza herhangi bir katkısı olup olmadığını merak ettim. Yıllar önce yayınlanan Varlık Yıllıklarında bu tür sorularıma cevap bulabileceğimi düşündüm. Çok uzun zamandır bu tarz yıllıkların yayınlanmıyor olmasına da açıkçası içerledim. Eski yıllıkların birçoğunun sahaflarda bile bulunmaması da diğer bir üzücü durum.
Bugün bir söyleşi okudum ve yıllar önce yaşanan bir tartışma beni bambaşka düşünce limanlarına götürdü.

Tuna BAŞAR

Yorum Gönder

0 Yorumlar